Waarom is standaardiseren zo belangrijk in Lean?
Een van de kernprincipes van Lean is het streven naar perfectie door continu te verbeteren (kaizen). Belangrijk hulpmiddel daarbij is standaardisatie. Daarmee behoud je wat je hebt bereikt en voorkom je dat je terugvalt. Met standaardiseren is het resultaat constant en verbeteren we de kwaliteit en snelheid van onze processen.
Een standaard is een afspraak om op een bepaalde manier te werken, de beste manier van werken die we op dit moment kennen. We spreken elkaar er zo nodig op aan. Met andere woorden: werkzaamheden worden maar op één manier uitgevoerd, volgens de afgesproken standaard. Zijn er geen gestandaardiseerde procedures dan worden er tijd, geld en middelen verspild.
Als we continu willen verbeteren en verspillingen uitbannen, dan is ook de standaard aan voortdurende verandering onderhevig. Wanneer de standaard niet meer de beste manier van werken is, die we op dit moment kennen, dan gaan we die in het geval van een proces/procedure verbeteren door een Makigami of waardestroomanalyse/VSM uit te voeren. De standaardprocedure is dan de huidige/oude staat. De toekomstige/nieuwe staat (met de afgesproken verbeteringen) wordt de nieuwe standaard.
Standaardisatie passen we binnen de gehele Lean-organisatie toe, dus ook bij visual management en bij 5S.
Zie ook ons kennisitem over de PDCA en onze blog Zeg het met beelden - visual management.